Propagačná stampska

Propagačná stampska

Štatistika

Citát

She wears strength and darkness equally well,
the girl has always been half goddess, half hell.
-Nikita Gill

utorok 3. januára 2017

5 najväčších knižných sklamaní a 5 najmilších knižných prekvapení minulého roka

Milujem knižné zhrnutia. S Lohith sme vždy túžili nejaké napísať, no vždy nám bola prekážkou lenivosť či nedostatok času. Teraz sme sa k tomu konečne dostali. Prečítali sme presne 19106 strán, výkon teda rozhodne mohol byť oveľa lepší. Tento rok sa môžme snažiť viac, ale predsa len, sľúbili sme si, že budeme viac písať...

Predstavujeme Vám teda 5 najväčších knižných sklamaní a 5 najlepších knižných prekvapení, ku ktorým sme sa v roku 2016 dostali. Len by som chcela poznamenať, že umiestnenie v jednom z týchto rebríčkov nemusí nutne znamenať, že danú knihu velebíme alebo zatracujeme, ani že patrí k najlepším či najhorším knihám, s akými sme mali tú česť stretnúť sa.

Najväčšie knižné sklamania


Knižných sklamaní sa nám pochopiteľne dostalo viac, ako by sme chceli a vybrať 5 najväčších a pripísať k nim aj zdôvodnenie bola naozaj výzva. Tu teda sú, poradie nezohráva žiadnu úlohu (rovnako ako aj u Prekvapeniach):

1. Harry Potter a Prekliate dieťa ▻ J. K. Rowling

To, že sa JKR rozhodla napísať pokračovanie príbehu o najslávnejšom čarodejníkovi bolo samo osebe prekvapením a hoci som sa nikdy nepovažovala za Potterheada, ôsmu časť série som si jednoducho prečítať musela. S tým, že to nebude to pravé orechové som síce počítala, ale rozhodne som nečakala, že osmička bude tak kvalitovo výrazne zaostávať za predošlými dielmi. Boli časy, keď som prečítala nespočené množstvo fanfikcií a dostala som sa k oveľa lepším príbehom. Proti drámam žiadne výhrady nemám, práve naopak. Možno som sa až priveľmi spoliehala na Rowlingovej meno.

2. Trón zo skla ▻ Sarah J. Maas

Kto by nedal šancu príbehu najúžasnejšej drsniackej hrdinky, ktorá je tak badass, že aj Wonder Woman pri nej bledne závisťou? Akcia, prepracovaný svet, prekvapivé zvraty... Dovoľte mi zasmiať sa. Xena je badass, Buffy, premožiteľka upírov je badass, Arya Stark je badass, Apsalar a Korlat z Malazskej knihy padlých, Éowyn z Pána prsteňov, Michonne z The Walking Dead, Natasha Romanoff či Lagertha z Vikingov, ale uveriť Celaene čo i len jednu krvilačnú myšlienku je naozaj ťažké, pretože o pár minút jej myseľ už zamestnávajú rozprávky o princovi a honosných odevoch. Kráľ, vykreslený ako zosobnenie číreho zla, ktorý vlastne neurobil nič strašné, okrem toho, že sa snažil o to, ako to už kedysi bývalo, aby jeho kráľovstvo prosperovalo, či kapitán stráží, ktorý psychicky nezvládne usmrtenie osoby obmedzujúcej poriadok, dovoľte mi sa zasmiať znovu. Možno by som bola rovnako nadšená ako ostaní, keby Trónom zo skla nelomcovala obrovská vnútorná nelogika a autorka by sa viac snažila o využitie potenciálu sveta, ktorý vytvorila.

3. Prvá strieborná kniha snov ▻ Kerstin Gier

Po nadšení z cestovania v čase, ktoré nám Kerstin Gier poskytla v trilógii Diamanty, boli moje očakávania naozaj veľké. Chyba. Knihy snov síce nie sú Diamanty, ale niektoré aspekty sú až priveľmi podobné (a nehovorím o tom, že charaktery Liv a Gwendolyn sú takmer rovnaké), čo zapríčinilo, že som začala byť skeptická aj voči tejto sérii. Vďaka tejto knihe u mňa autorka stratila rešpekt.
Myslela som si, že o snoch sa dá písať čokoľvek, s minimálnou šancou na neskojnosť čitateľov. Ale rituály? Vyvolávanie démonov? Cintoríny? Klišé, klišé, klišé.

4. Peter a Lucia ▻ Romain Rolland

Ku klasikám prechovávam relatívne pozitívny vzťah a nikdy by mi nenapadlo, že jedna z medzivojnových próz (a k tomu ešte pretvorenie shakespeareovskej tématiky) bude patriť k mojím najväčším sklamaniam roka. Rollandov štýl písania a myšlienka obžaloby doby, vojny i ľudstva sa mi síce páčili, no tým to asi končí. Dej bol priveľmi jednoduchý aj na klasiku, k postavám som si cestu nenašla a na konci som bola rada, že som týmto spôsobom stratila len polhodinu života. 
Stručne povedané; ďalšie povinné čítanie, ktoré si ma bohužiaľ ničím nezískalo.

5. Meno vetra ▻ Patrick Rothfuss

Nemôžem povedať, že sa mi prvá časť Príbehu kráľovraha vôbec nepáčila. Príbeh mal dobrý námet, vyhovovala mi dynamika deja i lyrické zložky, ale... Ale. Po ováciách, ktoré sa ku mne dostali, všetko, čo autor ponúkol nestačilo na to, aby som knihu nepripísala na imaginárnu poličku sklamaní. Mala som sa ponoriť do jednej z najlepších kníh modernej epickej fantasy, čo pre mňa znamená jasné hodnotenie šesť hviezdičiek z piatich a nútenie nad dejom neustále premýšľať ako bonus, čo sa nestalo. 
Aj napriek tomu, že som sa stretla s ľuďmi, ktorí nevedia prekúsnuť Kvoteho egocentickosť, protagonistu som mala naozaj rada. V čom bol teda kameň úrazu? V podaní príbehu a v rozprávačskom umení Patricka Rothfussa, ktoré mi subjektívne veľmi nesadlo. Všetko pôsobilo príliš nemastno-neslano.


Najmilšie knižné prekvapenia


1. Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol ▻ Jonas Jonasson

Rámcované dielo plné inteligentného humoru a bizarných životných situácií, ktoré sa ku mne dostalo takpovediac náhodou a naozaj mi učarovalo. Bezstarostný storočný starček Allan Karlsson, spomínajúci sa svoj pozoruhodne prežitý život, prítomný všade, kde sa konali najvýznamnejšie rozhodnutia politicky významných ľudí, ktorí písali dejiny minulého storočia, hoci on sám sa o politiku nikdy nezaujímal, kufrík plný peňaží, zaujímavé vedľajšie charaktery... To všetko, spojené svojským štýlom autora, robí čítanie nezabudnuteľným zážitkom. Pamätajte ale na to, že Storočný starček je kniha, ktorá Vás buď nadchne, alebo nepochopíte, čo na nej ostatní vidia. Keď budete patriť do druhej skupiny, stále môžete dať šancu Analfabetke, ktorá vedela počítať.


2. Sága ▻ Brian K. Vaughan, Fiona Staples

Tradično-netradičný súboj dobra a zla v novom, komiksovom šate, ma naozaj mimoriadne prekvapil. Vo vesmírnej vojne a bojoch okrídlených a rohatých, ktoré zachvátili takmer celú galaxiu, sledujeme (nielen) sympatické duo dezertérov, okrídlenej a rohatého, ktorí sa do seba zamilovali a splodili potomka, rozprávača celého príbehu. Možete sa tešiť na množstvo príšer, farebné charaktery, spád deja, príjemný vizuál, miestami trocha erotiky (a miestami viac) i príjemný miš-maš všetkého možného. Nezáleží na tom, či Ságu zaradíte do fantasy alebo sci-fi, pretože splní všetko, čo od oboch žánrov očakávate.


3. Winter Be My Shield ▻ Jo Spurrier

Čítanie debutu od austrálske autorky Jo Spurrier bolo nielen zážitkom, ale aj dôkazom dobré fantasy knihy nemusia pochádzať len spoza Atlantického oceánu. Winter Be My Shield má naozaj čo ponúknuť, od dobre napísaných charakterov, cez prepracovaný svet, až po do detailov premyslenú zápletku, samozrejme pokiaľ prekonáte jazykovú bariéru. Objednala som si ju cez Amazon, s cieľom dostať oddychovku písanú ľahkou angličtinou a dostalo sa mi presného opaku, čo mi samozrejme nezabránilo si tento skvost obľúbiť. Druhá časť ma už čaká na poličke nejakú tú dobu, vrhnem sa na ňu hneď, ako ju budem môcť zahrnúť svojou plnou pozornosťou, presne ako si zaslúži. 


4. Ľavá ruka Boha ▻ Paul Hoffman

Zdá sa, že od tejto knihy nikto nič neočakáva a mnoho ľudí ju neprávom kritizuje. Hoci sa mi kvôli nemalému počtu negatívnych ohlasov od mojich vrstevníkov do Ľavej ruky Boha nechcelo, som rada, že som sa prinútila. Možno sa mi nedostalo priam najoriginálnejšieho námetu, no Paul Hoffman disponuje úžasným umením rozprávať i zručnosťami v psychológii postáv, dôležitej vede, ktorej ovládanie je veľmi dôležité pri písaní tej hodnotnejšej literatúry.
Mala som síce mierne problémy porozumieť stratégii boja, čo sa mi nestáva často, ale atmosféra, ktorou táto kniha dýcha, je na nezaplatenie. Odporúčam.


5. Nočný cirkus ▻ Erin Morgenstern

Aj keď je Nočný cirkus nenáročnejším oddychovým čítaním, spájajúcim fantasy, romance a dobrodružstvo, nečakajte nič presladené či priveľmi obsypané akciou. Môže sa zdať, že príbeh obsahuje nadbytočné detaily, no v konečnom dôsledku do seba zapadajú a vytvárajú komplexný a celistvý obraz Le cirque des rêves. V netradičnom spôsobe, akým autorka podáva príbeh a opisoch všetkých tých bludísk a atrakcií môžme postrehnúť jej vskutku výnimočnú a pozoruhodnú fantáziu. Cirkus je plný neobyčajných postáv, prelínanie dejových línií i atmosféru prelomu 18. a 19. storočia som si zamilovala. Potešilo ma aj to, že bola romantická zápletka opísaná iba okrajovo a myslím, že niekto, kto hľadá číru romantiku, môže zostať veľmi sklamaný. Nočný cirkus je pre nás, ktorí radi objavujeme svet mágie a snívame.


Tu sa rebríček končí aj napriek Lohithinmu nutkaniu pridať ešte dve Prekvapenia. 
Čítali ste nejakú z vyššie uvedených kníh? 
Ktoré literárne dielka u Vás reprezentujú 5 najväčších sklamaní a 5 najmilších prekvapení minulého roka?

14 komentárov:

  1. Súhlasím...Sága je moja srdcovka a každú časť si kupujem pomaly s pocitom hrdosti :D, že JA čítam taký dobrý komix xD, ani nevraviac, že Marco je proste chrumkavý a Nočný Cirkus bol moja kniha minulého roka, proste top! Preskrásna svojou atmosférou a tou veľmi nežnou okrajovou romancou a povedala by som, že práve nie je jednoduchá, pretože na autorkin štýl písania sa treba naozaj sústrediť, aby neuniklo nič z jedinečnej atmosféry.
    Nesúhlasím len s Petrom a Luciou, pretože tú knihu milujem a doteraz mi zviera hruď, keď si spomeniem na koniec :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U mňa je Sága jediný komiks, ktorý čítam a možno sa dopracujem aj k ďalším, no zatiaľ je to len vec budúcnosti :D
      Jedinečnú atmosféru som milovala a dávam ti za pravdu, na štýl písania sa treba naozaj sústrediť a to práve hlavne kvôli famóznej atmosfére.

      Odstrániť
  2. Pro mě naopak byl Harry Potter možná i příjemným překvapením, jelikož jsem čekala vážně tragédii a ono to tak špatné nebylo. Ale na úroveň série si jí tedy nezařadit, přečetla jsem ji, protože to se prostě musí (já totiž tak trochu potterhead jsem :D). S čím souhlasím je Stařík, to je kniha, která mě opravdu nadchla a pobavila jsem se neskutečně! Z dalších zmiňovaných jsem četla už jen Petr a Lucie, kdysi dávno, a kromě toho konce m kniha v hlavě nijak zvlášť neutkvěla..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aha, tak potom to úplne chápem, ako človek, ktorý nie je skalným fanúšikom, ho asi trocha degradujem :D :D

      Odstrániť
  3. Na Harryho Pottera se teprve chystám, ale já ho za adekvátní pokračování už teď považovat nemohu, ať už kvůli formě, jakou je psaný, tak už kvůli drobnému faktu. Že ho nenapsala Rowlingová.
    U Skleněného trůnu se vyplatí počkat. Hlavní hrdinka rozhodně není žádný zabiják, a krvelačný už vůbec ne ... Haha, ale nelze srovnávat YA autorku, od které se odvíjí i vývoj hlavních hrdinů s takovými velikány, které zmiňuješ, no :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je...v podstate pravda, ale svoj podiel na tom má.
      Možno raz naberiem to odhodlanie a vydám sa na ďalšiu cestu naprieč Adarlanom, no teraz sa na to rozhodne necítim. :D
      Lenže ja som nevymenovala iba hlavné postavy, väčšina je vedľajších a sú z kníh/filmov/seriálov, v ktorých sa vyvíjajú viaceré charaktery, takže sa to podľa mňa dá porovnávať.

      Odstrániť
  4. HP som ešte nečítala, tak som zvedavá, či to aj pre mňa bude také sklamanie. Ja som minulý rok začala čítat knihy Mesto kostí a ďalšie a tie sú perfektné! Taktiež Dcéra dymu a kostí a jej pokračovanie je úžasné!:)

    Giveaway o balíček produktov v hodnote 100€

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. K prvým piatim dielom Nástrojov smrteľníkov (aj spolu s Pekelnými strojmi) sa sa dostala ešte v roku 2015 a toho času som nimi bola naozaj ohúrená, no potom sa môj vkus na knihy celkom zmenil a teraz sa neviem dokopať k poslednej časti :D

      Odstrániť
  5. Já Harryho miluju a uznávám, že knížka Proklaté dítě nebyla nic moc, ale do zklamání bych ji dát nemohla :D
    www.littlepieceofmyhappiness.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa bola o trocha menej ako priemerná, nebola to žiadna katastrofa, ale od Jo som čakala návrat vo veľkom štýle, preto skončila medzi sklamaniami.

      Odstrániť
  6. Petr a Lucie od Romaina Rollanda se mi teda líbila, taky jsem tu knížku měla na maturu, ale mně se ten styl líbil třeba :) Stoletého staříka jsem dávala v aj přítelovi, hodně se mi knížka líbila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Čítala som len trón zo skla a tieza to moc neohromilo

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Harry by som si rada precitala, pretoze som stara poteracka, len nemam rada dramy...no, ale mozno to prezijem. Peter a Lucia som citala este na strednej, ale mna ten pribeh fascinoval, len som bola strasne nestastna z toho ako to skoncilo. Inak o ostatnych veciach nemam ani paru, ale rada by som si precitala lavu ruku Boha :) diky za inspiraciu

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Nočný cirkus veľa ľudí podceňuje čo je podľa mňa veľká chyba, lebo tá kniha je proste magická a čarovná :)
    Som prekvapená že sa ti Trón zo skla nepáčil ale chápem, nie každá kniha sa môže páčiť každému :) Rozhodne možno skús aspoň ale dvojku prečítať, tá už bola nabitá akciou a možno sa ti predsa len zaľúbi :)

    OdpovedaťOdstrániť

© Décadence ako sprostredkovateľ |
CTTO: x x x x x.